Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdigrundlag

  • Tolkning af Oddense Børneunivers´ fire værdier

    Ordentlighed

  •  Vi vægter almen dannelse.
  •  Alle har værdi og skal føle sig værdsat.  
  • Vi forventer loyalitet, og at aftaler og regler overholdes.
  •  Vi taler ordentligt til og om hinanden i en god omgangstone. Vi voksne er rollemodeller.
  •  Vi hilser pænt på hinanden og tager godt i mod.
  •  Vi har respekt for hinandens arbejde.
  •  Vi forventer personalet er præget af faglighed og professionalisme, og tør tage konflikter derfra.
  •  Vi tager udgangspunkt i ordentlighed, når vi handler i forhold til vores ansvarsområde og position.
  •  Informationsniveauet forventes at være højt og oprigtigt med en gensidig åbenhed.
  •  Vi forventer rummelighed med respekt for den enkelte, vi er gode til at lytte.
  •  Klare spilleregler. Det vi siger, gør vi – det vi gør, siger vi.

 

Trivsel

  • Kræver forældreengagement. Forældrene har ansvar, bl.a. for børnenes søvn, mad og ro. Det er vigtigt, at der er ”ryddet op” fysisk som psykisk.
  •  Man skal mødes med respekt, åbenhed og ærlighed med plads og rum til den enkelte.
  •  Alle mennesker er unikke, de er betydningsfulde og skal mødes med accept og anderkendelse. Alle skal bidrage til fællesskabet og vil blive hørt.
  •  Fællesskabet er vigtigt. Her skal opleves imødekommenhed, glæde og lyst omkring fælles oplevelser med plads til både alvor og humor. 
  • Trivsel trives i en struktureret og rolig hverdag i gode omgivelser. 
  • Glade børn giver glade voksne og omvendt, altså trivsel. 

  • Nærhed

  •  Vi vægter trygheden, i en lille institution i et lille lokalsamfund, og værdien i at store og små børn mødes. Det er vigtigt med forældres kendskab til hinanden, og at personalet kender alle børn og deres familier. Alle kan yde omsorg for andres børn.
  •  Vi skal være nærværende til stede.
  •  Personalet får en dyrebar viden med forståelse af den enkelte, som vi skal kunne italesætte med professionel distance.

    Udvikling

  •  Det er vigtigt, at sammenlægningen af børnehave og skole styrker det sammenhængende børneliv.
  •  Alle børn skal udfordres og støttes såvel motorisk som fagligt, og blive så dygtige de kan, med bevidstheden om, at almen dannelse er lige så vigtig.
  •  Vi skal leve op til gensidige forventninger, og samarbejdet mellem forældre og personale er vigtigt.
  •  Personalet skal være klar til at prøve nyt. Gennem kurser og uddannelse skal de styrke deres faglige kompetencer og være opdateret.
  •  Personalet skal føle ansvar og have rum og indflydelse.
  •  Informations niveauet kan ikke blive for højt, og vidensdeling er vigtig.
  •  Vi skal søge nye udfordringer og nytænke, med opmærksomhed på at dette sker i forskellig kardance med tid til fordybelse.
  •  Der skal udstikkes en retning, som tålmodigt følges ved struktur, ro, afgrænsning og glæde.
  •  Med bevidstheden om begrænsede ressourcer skal vi lære at afvikle for at kunne udvikle.