-
Tolkning af Oddense Børneunivers´ fire værdier
Ordentlighed - Vi vægter almen dannelse.
- Alle har værdi og skal føle sig værdsat.
- Vi forventer loyalitet, og at aftaler og regler overholdes.
- Vi taler ordentligt til og om hinanden i en god omgangstone. Vi voksne er rollemodeller.
- Vi hilser pænt på hinanden og tager godt i mod.
- Vi har respekt for hinandens arbejde.
- Vi forventer personalet er præget af faglighed og professionalisme, og tør tage konflikter derfra.
- Vi tager udgangspunkt i ordentlighed, når vi handler i forhold til vores ansvarsområde og position.
- Informationsniveauet forventes at være højt og oprigtigt med en gensidig åbenhed.
- Vi forventer rummelighed med respekt for den enkelte, vi er gode til at lytte.
- Klare spilleregler. Det vi siger, gør vi – det vi gør, siger vi.
Trivsel
- Kræver forældreengagement. Forældrene har ansvar, bl.a. for børnenes søvn, mad og ro. Det er vigtigt, at der er ”ryddet op” fysisk som psykisk.
- Man skal mødes med respekt, åbenhed og ærlighed med plads og rum til den enkelte.
- Alle mennesker er unikke, de er betydningsfulde og skal mødes med accept og anderkendelse. Alle skal bidrage til fællesskabet og vil blive hørt.
- Fællesskabet er vigtigt. Her skal opleves imødekommenhed, glæde og lyst omkring fælles oplevelser med plads til både alvor og humor.
- Trivsel trives i en struktureret og rolig hverdag i gode omgivelser.
- Glade børn giver glade voksne og omvendt, altså trivsel.
-
Nærhed - Vi vægter trygheden, i en lille institution i et lille lokalsamfund, og værdien i at store og små børn mødes. Det er vigtigt med forældres kendskab til hinanden, og at personalet kender alle børn og deres familier. Alle kan yde omsorg for andres børn.
- Vi skal være nærværende til stede.
-
Personalet får en dyrebar viden med forståelse af den enkelte, som vi skal kunne italesætte med professionel distance.
Udvikling - Det er vigtigt, at sammenlægningen af børnehave og skole styrker det sammenhængende børneliv.
- Alle børn skal udfordres og støttes såvel motorisk som fagligt, og blive så dygtige de kan, med bevidstheden om, at almen dannelse er lige så vigtig.
- Vi skal leve op til gensidige forventninger, og samarbejdet mellem forældre og personale er vigtigt.
- Personalet skal være klar til at prøve nyt. Gennem kurser og uddannelse skal de styrke deres faglige kompetencer og være opdateret.
- Personalet skal føle ansvar og have rum og indflydelse.
- Informations niveauet kan ikke blive for højt, og vidensdeling er vigtig.
- Vi skal søge nye udfordringer og nytænke, med opmærksomhed på at dette sker i forskellig kardance med tid til fordybelse.
- Der skal udstikkes en retning, som tålmodigt følges ved struktur, ro, afgrænsning og glæde.
- Med bevidstheden om begrænsede ressourcer skal vi lære at afvikle for at kunne udvikle.