Univers / hjem-samarbejde

Principper for univers/hjem-samarbejde

Er at skabe et forpligtende samarbejde, som skal sikre:

•  Det enkelte barns og gruppen af børns udvikling.
  • Alles trivsel.

Mål
• At gensidig tillid kendetegner samarbejdet mellem forældre, børn og universets ansatte og ledelse.
• At der skabes fælles forståelse og samarbejde om det enkelte barn og omkring grupper af børn.
• At universets virksomhed er synlig for børn og forældre.
• At universet har plads til forskellighed.
• At læreres, pædagogers og forældres viden og kompetence indenfor hver sit felt anerkendes og anvendes.

Strategien:
Forventninger til Universets medarbejdere
At medarbejderne:
• Gør sit yderste for at leve op til Universets værdier: Ordentlighed, udvikling, trivsel og nærvær.
• Forholder sig professionelt og empatisk til det enkelte barn, dets situation og dets familie.
• Ser det enkelte barn i sin helhed. Det vil sige både fagligt og socialt i alle situationer.

• Leverer varieret, inspirerende og fagligt velfunderet undervisning/læring, der gennem differentiering sikrer, at det    enkelte barn bliver så dygtigt, som det kan.

• Tager initiativ til at opstille mål for det enkelte barn og for klassen/gruppen.
• Hurtigst muligt tager kontakt til forældre, hvis der opstår problemer af enten faglig eller social karakter.
• Gør mest muligt for at inddrage forældrene ved løsning af problemer.

• Sørger for at inddrage forældrene i klassens/gruppens liv. Det kan f.eks. gøres ved at trække på forældrenes     ressourcer og ved at informere grundigt via f.eks. Aula/nyhedsbreve, så forældrene kan forholde sig til livet i      klassen/gruppen.

• Udtrykker sig respektfuldt og ansvarsbevidst i forhold til forældrene, børn og andre.

Forventninger til børnene
At børnene:
• Møder til tiden og er mætte og udsovet.
• Har sund mad og drikke med. (se Universets kostpolitik)
• Har sine skoleting med og er velforberedte.
• Respekterer de øvrige børn, Universets ansatte og Universets fysiske rammer (både i opførsel og sprog).
• Bidrager aktivt og positivt til en god læringssituation.
• Er er en god kammerat.
• Har forståelse for andre holdninger og værdier end dets egne.

Forventninger til forældrene
At forældrene:
• Sørger for at barnet møder "parat". (se forventninger til børnene)
• Støtter deres børn i hensynsfuld og ansvarlig social adfærd. (se forventninger til børnene)
• Følger med og engagerer sig i børnenes dagligdag.
• Taler med børnene, om dagen der gik.
• Læser lektier med børnene i det omfang, at der er lektier.
• Er aktive medspillere i udviklingen og understøttelsen af klassens/gruppens trivsel.
• Deltager i klassens/gruppens, forældrerådets og Universets arrangementer.
• Bakker barnets dagligdag op i en positiv tone og er loyale overfor Universet og dets medarbejdere.• Accepterer Universets ansatte som den professionelle part, der er uddannede og ansat til at varetage     undervisning/læring og samarbejde med forældrene.

• Reagerer konstruktivt på lærernes/pædagogers evaluering af barnet.
• Medvirker til en konstruktiv dialog med hhv. lærere, pædagoger og andre forældre.
• Undlader at inddrage børnene i evt. uoverensstemmelser mellem lærer/pædagog og forældre.
• Omtaler andre forældre/børn positivt i børnenes nærhed.
• Informerer læreren/pædagogen om barnets fravær via Aula.
• Informerer læreren/pædagogen om særlige forhold i barnets liv, såfremt det vurderes at have indflydelse på  barnets trivsel.
• Er opmærksomme på om deres barn udsættes for ubehageligheder og tager kontakt til skolen og andre forældre, hvis dette er tilfældet.

Klasse/gruppe forældreråd/kontaktforældre
• Alle grupper i Oddene Børneunivers skal vælge et klasse/gruppe forældreråd.
• Rådenes vigtigste opgaver er at medvirke til at sikre gruppernes trivsel, inklusion samt dialog med klasselærer/kontaktpædagog og forældre imellem.
• Rådets ansvar og opgaver er beskrevet på vores hjemmeside.
Forældremøder
• Der afholdes minimum et forældremøde om året.
• For at sikre størst mulig forældredeltagelse indkaldes i tilpas god tid, og møderne tilstræbes lagt på tidspunkter efter kl. 16.00.
• Der skal være plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene.

Univers-hjem-samtaler
• Univers-hjem-samtaler er en samtale, der er forberedt af både Universet og hjemmet.
• På skolen deltager eleven som udgangspunkt i samtalen
• Univers-hjem-samtaler finder sted årligt. Evt. yderligere samtaler kan aftales efter behov.
• 0. kl. har dog samtaler både i efteråret og i foråret.
• I indskolingen tilstræbes at skole-hjem-samtalerne foregår i samarbejde med SFO.
• Samtalerne er en udveksling af hjemmets og Universets oplevelse af barnets udvikling fagligt og socialt.
• Invitationen udsendes i tilpas tid før afholdelse, således forældre/børn kan fremsætte ønsker til samtalen.
• Status og evt. nye mål fastsættes sammen med hjemmet.
• I børnehaven tager kontaktpædagogen på hjemmebesøg, når barnet har været ca. 3. måneder i børnehaven.
• Mellemgruppen i børnehaven tilbydes en samtale.
• For de kommende skolebørn afvikles samtaler efterår og forår. Samtalerne tager udgangspunkt i dialogskemaet fra Gode sammenhænge – barnets spor (overordnet politik for Gode sammenhænge i Skive kommune).

Læringssamtalen (mellemtrin)
• Læringssamtalen er en samtale mellem elev og læreren til den løbende fastsættelse af læringsmål i henhold til folkeskoleloven.
• Læringssamtaler afvikles efter behov.
• Status + nye mål fastsættes sammen med eleven (faglig og socialt).
• Der gives en tilbagemelding til hjemmet om de fastsatte mål.

Skolebestyrelsen
• Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed og fører tilsyn hermed.
• Hvert bestyrelsesmedlem er kontaktperson til en eller flere klasser/grupper og fungerer dermed som bindeled mellem den enkelte klasse/gruppe og bestyrelsen.
• Skolebestyrelsen inviterer klasseforældrerådet til samarbejdsmøde mindst en gang om året.
• Skolebestyrelsen afholder som udgangspunkt 8 årlige møder.