Oddense Skole

“Grundlagt 1741”
står der på skolens østfacade. I 1739 udstedte kongen en forordning om skolerne på landet. Der skulle bygges skolehuse og degneboliger inden udløbet af 1741.
Nytårsdag 1741 påbegyndtes undervisningen i sognene Oddense og Ottings fælles skole - et 4 fags hus beliggende øst for kirken.

I 1814 får Danmark sin første egentlige skolelov, hvori der står, at alle børn skal have undervisning.
I Oddense opføres en større skolebygning syd for kirken. Beskrivelsen af bygningen lyder: 11 fag bolig, 4 fag skolestue, 13 fag udhus og 2 fag ovn. Med vore øjne kan det se mærkeligt ud, at udhuset er størst. Det skyldes, at degnen ikke blot var underviser, men også bonde. En del af lønnen kom fra den jordlod, der hørte med til embedet - “Degnemarken”, hvor nu Ørnbøllsvej og Salmonsensvej ligger. Vejene er opkaldt efter 2 tidligere lærere i Oddense.

Denne bygning bliver også for trang. I 1864 opføres en ny og større bygning syd for Næstildvej. Her var der undervisning til 1919.

Bygningen blev revet ned i 2005.

I de følgende år er der økonomisk fremgang og børnetallet er stigende. I 1883 opføres en bygning med skolestue og lejlighed til en andenlærer, så nu er der 2 lærere ved Oddense Skole - i hver sin bygning. Den nye bygning kom til at ligge vest for amtsvejen.

I begyndelsen af dette århundrede dukker tanken om en hel ny skole op, og da man i 1917 får lov til at sælge fattiggården i Næstild, har man et ret stort beløb til rådighed til skolebyggeri. Den nye skole og lærerbolig (den gamle børnehave) bliver også placeret vest for amtsvejen.